Thursday, January 23, 2014

Puncak Yellow & Pass

1st time mendaki dulu atas jemputan si Hairel dari MBPJ . Dia masih ingat aku suka mendaki , jadi dia pun call aku , ntah macam mana aku terus setuju . Walhal aku sendiri tak tahu di man Yellow & Pass ini .

Esok malam berkumpul di MBPJ , aku terkedu bila dapat call daripada hairel remind aku supaya berkumpul sebab naik bas di situ . Errkk.. alamak .. sebenarnya badan aku sangat letih . Aku baru saja sampai rumah shah alam siang tadi . Aku baru turun dari Gunung Bintang . Aku dok kira nak cakap saja kat dia tak jadi naik.... tapi mulut ni berat pula . Akhirnya aku kata " OK  hairel " .

Syukur  , dengan word aku kata OK tu aku dapat ramai kawan kawan baru . Al maklumlah naik satu bas , maka hampir satu bas tu aku jadikan kawan baru . Beberapa nama aku sebut kan di sini antaranya Bariza , kak zahra , ijai , azila , asrul , khadijah , along , acik , angah ,  . Depa ni sampai ke hari ni masih berhubung dengan aku . Malah sebab mereka juga lah aku dapat merasa ke Gunung lain. Encik stone aku kenal di sini juga, lepas tu dia ajak aku ke Chemerong Berembun Lansir ( ok..cerita pasal invitation stone pun aku nak tolak ) .
 Gunung ni starting point di sempadan antara Perak & Pahang . Jalan simpang pulai - cameron highland. Baru 20-30 minit mendaki slow slow akan jumpa puncak Pass . Kecik puncaknya tapi kalau tak lawat , rugi lah . Kemudian sambung pendakian turun bukit naik bukit akhirnya sampailah ke puncak . wah.. cakap macam mudah ya .. pelbagai jenis tumbuhan  , trek dan balak sana sini . Ada waterpoint di kawasan rendah  ( kena perhatikan tanda) di tengah tengah trek . Kawasanya water point hutannya agak jarang , tanah rata dan sedikit lembab . Bagus sekali untuk menjadi hunting ground sanga fauna.

Sesudah sampai di puncak , turun ke bawah semula untuk ke water point. Ok .. air banyak cuma tak laju . masih boleh cebok untuk mandi .

View .. superb .. kalau orang ajak memang aku nak pergi lagi ..Cuma aku rasa dah tak best ke sini sebab akan sakit hati dengan penerokaan yang berlaku di sebelah puncak ini .

No comments:

Post a Comment