Sunday, January 26, 2014

Gunung Suku .. kenangan terindah , secalit rindu

Para pembaca budiman .kalau nak info lanjut pasal gunung ni posting lah komen ya .
buat masa ini saya cuma buat tajuk jer dulu .isi kandungan pasal gunung ni saya up kemudian , kalau ada orang post komen maybe saya akan ingat selalu .tak ingat berapa kali naik sini  .gunung ini lain dari yang lain sebab feel mendaki tu memang tip top lah .sangat teruja , trek pun cantik , sampah hampir tiada di puncak dan kem site. Sampah on trek pun boleh dikatakan tiada. Trek pun ok , tak basah tak kering. Hakisan pun kurang.

to be continue.. hahhaha

..................................................

Gunung ini bagi aku menyeronokkan walaupun ada orang kata suffering sebab rupa bentuk muka buminya . Well guys , exceli rupa bumi tu memang berbukit ,gunung ganang tapi kita yang nak ke situ . Nak tak nak kena hadap treknya yang memang gitu .

Geocode for Gunong Suku, Malaysia: Latitude: 4.55 / Longitude: 101.333333

Kalau orang ajak naik , yes, aku akan kembali trekking Gunung Suku ini . Aku suka dengan trek yang masih cantik , bersih , tidak terusik . Cuma trek ni ramai yang suffering sebab PACAK ( PANGOK) bermula dari trail head sampai lah ke puncaknya . Tiada maaf untuk jumpa kawasan plateau langsung. Nak plateau , nun di puncak sana .
http://gunungmalaysiamountain.blogspot.com
Gunung Cabang dari Gunung Suku . Magnificient bukan ??
Masih kaya dengan flora dan fauna , kali terakhir daki jumpa bekas cakaran beruang yang masih baru, pokok limau hutan yang banyak buahnya dan yang seronok lagi bila di puncak , kami menikmati cuaca yang amat baik sehinggalah kami tamat pendakian .

Kenangan lain adalah bersama dengan peserta dari UNIMAP fakulti PPKAS . Memang habis comot depa ni dihari turun . Hutan lebat disertai dengan trek yang licin . Ramai juga yang tersungkur maka comot sungguh depa sorang sorang keluar dari gunung tambahan pula sebab baju gunung khas kami tu warna putih . Kotor macam orang main selut tangkap ikan di bendang. 

Apa pun yang paling terkesan sekali ialah , ini adalah gunung pertama bersama seorang sahabat bergelar JK NABIL .  Kami berkenalan di sini sebab beliau menggantikan teman aku yang tak dapat hadir bersama . Dialah pengganti guider . Kali pertama berjumpa dia memang mesra dan sangat sangat sangat rendah diri . Kini dia sudah tiada  , Allah sayangkan beliau dan jemput dahulu sebelum aku . Ketika aku menulis post ini , satu satu dan satu lagi dan terus menerus riak muka , senyuman manis , gelak ketawa dan telatah dia menerpa ke kotak fikiran aku . Sambil menulis aku terasa macam sedang berborak dengan dia . Bahkan gaya cakap , lunak suara dan gayanya aku masih ingat . Bunyi suaranya pun aku masih ingat. Kawan  , aku sedekah al- fatihah untuk hang , moga Allah merahmati insan seperti hang.

No comments:

Post a Comment